Στο Αστυνομικό Τμήμα Συντάγματος μετέβη το πρωί της Τετάρτης 24 Ιουνίου ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, προκειμένου να προχωρήσει στη διαδικασία έκδοσης του νέου δελτίου ταυτότητας. Ο πρωθυπουργός έφτασε στην υπηρεσία έχοντας μαζί του φάκελο με τα απαραίτητα έγγραφα και ακολούθησε όλα τα προβλεπόμενα βήματα, από την ηλεκτρονική υπογραφή έως τη λήψη δακτυλικών αποτυπωμάτων. Η επίσκεψή του έρχεται ενόψει της επικείμενης ευρωπαϊκής υποχρέωσης αντικατάστασης των παλαιών δελτίων ταυτότητας που δεν διαθέτουν μηχανικώς αναγνώσιμη ζώνη.
Διαβάστε επίσης: Ο Κλήδονας αναβίωσε στους Αμπελοκήπους για 10η χρονιά
Τι έγινε στο Αστυνομικό Τμήμα Συντάγματος
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσιάστηκε αυτοπροσώπως στο ΑΤ Συντάγματος, όπως ακριβώς απαιτεί η διαδικασία για κάθε πολίτη. Έχοντας ήδη καταβάλει το ηλεκτρονικό παράβολο, ακούγεται να αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «έχει πληρωθεί και το παράβολο», στη συνέχεια υπέγραψε ηλεκτρονικά και του έλαβαν τα δακτυλικά αποτυπώματα. Ακολούθησε η υπογραφή δύο εγγράφων, με το προσωπικό της υπηρεσίας να τον καθοδηγεί σε κάθε βήμα της διαδικασίας. Όλες οι κινήσεις του πρωθυπουργού ήταν ακριβώς ίδιες με εκείνες που καλείται να ακολουθήσει κάθε Έλληνας πολίτης που αιτείται τη νέα ταυτότητα.
Στην ερώτηση του Μητσοτάκη για τον χρόνο έκδοσης της νέας ταυτότητας, ο αρμόδιος υπάλληλος του απάντησε ότι θα είναι έτοιμη σε περίπου μία εβδομάδα. Ο πρωθυπουργός ρώτησε αν έρχεται μέιλ και αν μπορεί κανείς να τη παραλάβει οποιαδήποτε ώρα. Ο υπάλληλος διευκρίνισε: «8 με 8 κατά κύριο λόγο». Η όλη διαδικασία ολοκληρώθηκε ομαλά, σε κλίμα ηρεμίας και καλής συνεργασίας με το προσωπικό της αστυνομικής υπηρεσίας.

Η επίσκεψη του πρωθυπουργού στο αστυνομικό τμήμα δεν έχει τυχαία χρονική επιλογή. Από τις 3 Αυγούστου 2026, σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό Κανονισμό (ΕΕ) 2019/1157, παύουν να ισχύουν για ταξιδιωτική χρήση οι παλαιές ταυτότητες κρατών-μελών που δεν διαθέτουν μηχανικώς αναγνώσιμη ζώνη. Αυτό σημαίνει ότι οι παραδοσιακές ελληνικές ταυτότητες δεν θα γίνονται πλέον δεκτές για μετακινήσεις εντός του ευρωπαϊκού χώρου, εκτός αν πρόκειται για τη νέα μορφή εγγράφου.
Κόστος και διαδικασία για κάθε πολίτη
Η έκδοση της νέας ταυτότητας απαιτεί την καταβολή ηλεκτρονικού παραβόλου ύψους 10 ευρώ (Τύπος Παραβόλου 4485), το οποίο καλύπτει το κόστος έκδοσης, εκτύπωσης, προσωποποίησης και ασφαλούς μεταφοράς του εγγράφου. Για τους πολύτεκνους προβλέπεται μειωμένο παράβολο ύψους 5 ευρώ (Τύπος Παραβόλου 4486), με την προσκόμιση του σχετικού δικαιολογητικού. Επιπλέον, απαιτείται ένσημο της Ελληνικής Αστυνομίας αξίας 0,50 ευρώ (Τύπος Παραβόλου 2043), που επικολλάται στην αίτηση. Όλα τα e-παράβολα πρέπει να έχουν εξοφληθεί πριν την προσέλευση στο αρμόδιο αστυνομικό τμήμα.
Ο ενδιαφερόμενος πολίτης οφείλει να μεταβεί αυτοπροσώπως στο αστυνομικό τμήμα όπου έχει κλείσει ραντεβού. Η φωτογραφία μπορεί να ληφθεί απευθείας στην υπηρεσία ή από πιστοποιημένο φωτογράφο, ο οποίος την αναρτά στην πλατφόρμα myPhoto του gov.gr. Ο πολίτης λαμβάνει έναν ειδικό κωδικό από τον φωτογράφο, τον οποίο συνδέει με τον ΑΦΜ του μέσω του myPhoto, ώστε η υπηρεσία να εντοπίσει και να χρησιμοποιήσει τη φωτογραφία κατά τη διαδικασία έκδοσης. Η Υπεύθυνη Δήλωση παρέχεται από την αρχή έκδοσης και συμπληρώνεται αυτόματα με στοιχεία από το Πληροφοριακό Σύστημα «Μητρώο Πολιτών» του υπουργείου Εσωτερικών.
Τι ακολουθεί για τους πολίτες
Οι Έλληνες πολίτες που δεν προλάβουν να εκδώσουν τη νέα ταυτότητα έως τις 3 Αυγούστου 2026 θα πρέπει να ταξιδεύουν με έγκυρο διαβατήριο για μετακινήσεις στο εξωτερικό. Η αντικατάσταση της παλαιάς ταυτότητας δεν αποτελεί απλώς διοικητική υποχρέωση αλλά πρακτική αναγκαιότητα για κάθε πολίτη που σκοπεύει να ταξιδέψει εντός του ευρωπαϊκού χώρου χωρίς τη χρήση διαβατηρίου. Η επίσκεψη του Μητσοτάκη στο ΑΤ Συντάγματος στέλνει σαφές μήνυμα προς τους πολίτες να σπεύσουν να διεκπεραιώσουν τη διαδικασία, που περιγράφεται ως σχετικά απλή και γρήγορη από τις αρμόδιες υπηρεσίες.




