Μια σημαντική στροφή στη διαχείριση του υδάτινου προβλήματος των ελληνικών νησιών σηματοδοτεί η απόφαση που υπέγραψε σήμερα, 24 Ιουνίου 2026, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου στο πλαίσιο ειδικής εκδήλωσης στο υπουργείο. Πρόκειται για τη χρηματοδότηση 10 έργων σε 9 νησιά της χώρας, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 15 εκατομμυρίων ευρώ, που αφορούν την αναβάθμιση των υποδομών ύδρευσης και την αντιμετώπιση φαινομένων λειψυδρίας. Η απόφαση εντάσσεται στο πρόγραμμα «Παρεμβάσεις παροχής πόσιμου νερού και διαχείρισης υδάτων», στο πλαίσιο του Τομεακού Προγράμματος Ανάπτυξης του ΥΠΕΝ. Σύμφωνα με τον ίδιο τον υπουργό, δεν πρόκειται για αποσπασματική κίνηση, αλλά για μέρος μιας ολοκληρωμένης πολιτικής διαχείρισης υδάτινων πόρων.
Ποια νησιά ωφελούνται και τι προβλέπεται
Τα έργα καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα νησιωτικών περιοχών από τις Κυκλάδες ως την Κρήτη και τα Επτάνησα. Στις Κυκλάδες, η Νάξος θα δει βελτίωση των υφιστάμενων δικτύων ύδρευσης, ενώ στην Αμοργό προβλέπεται η κατασκευή νέας δεξαμενής. Στα Δωδεκάνησα, η Αστυπάλαια και η Λέρος θα αποκτήσουν νέες μονάδες αφαλάτωσης μαζί με τα συνοδά υποστηρικτικά έργα, ενώ στη Ρόδο θα επισκευαστούν και θα κατασκευαστούν νέα δίκτυα ύδρευσης. Στις Σποράδες, η Σκόπελος και η Αλόννησος θα ωφεληθούν από αναβαθμίσεις δικτύων και υποστηρικτικά έργα αφαλατώσεων αντίστοιχα. Παράλληλα, στα Επτάνησα, η Ζάκυνθος θα αποκτήσει νέα μονάδα επεξεργασίας πόσιμου νερού, ενώ στην Κρήτη, η περιοχή της Βιάννου Ηρακλείου θα δει αναβάθμιση των υφιστάμενων υδρευτικών δικτύων της.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι παρεμβάσεις εξυπηρετούν τρεις βασικούς στόχους: τη μείωση των διαρροών μέσω επισκευής και αναβάθμισης παλαιωμένων δικτύων, την επέκταση της υδροδότησης σε περιοχές που δεν καλύπτονταν επαρκώς, και την εξασφάλιση αυτόνομης παροχής νερού μέσω αφαλάτωσης σε νησιά που πλήττονται χρονίως από λειψυδρία. Πρόκειται για υποδομές που εξυπηρετούν τόσο τους μόνιμους κατοίκους όσο και τα εκατομμύρια των τουριστών που επισκέπτονται ετησίως τα νησιά αυτά. Ο υπουργός Παπασταύρου τόνισε ότι η επένδυση αυτή έχει «άμεσο και πρακτικό αποτύπωμα» στην καθημερινότητα των κατοίκων.
Πλήθος αξιωματούχων παρέστη στην εκδήλωση υπογραφής
Η σημασία της ανακοίνωσης αποτυπώθηκε και από τον αριθμό των επισήμων που παρέστησαν στην εκδήλωση. Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας και ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος ήταν παρόντες, ενώ δεκάδες βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας από τις πληγείσες περιφέρειες παρακολούθησαν την υπογραφή. Ανάμεσά τους ξεχώρισαν οι Γιάννης Παππάς και Μανώλης Κόνσολας Δωδεκανήσων, ο Χρήστος Τριαντόπουλος και ο Χρήστος Μπουκώρος Μαγνησίας, ο Διονύσης Ακτύπης Ζακύνθου και ο Λευτέρης Αυγενάκης Ηρακλείου Κρήτης. Επίσης, συμμετείχε ο Γενικός Γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων Πέτρος Βαρελίδης.
Ωστόσο, ιδιαίτερο συμβολισμό είχε η παρουσία των δημάρχων των ωφελούμενων δήμων. Αυτοπροσώπως παραβρέθηκαν οι δήμαρχοι Νάξου και Μικρών Κυκλάδων Δημήτρης Λιανός, Αμοργού Λευτέρης Καραΐσκος, Σκοπέλου Σταμάτης Περίσσης, Αλονήσσου Παναγιώτης Αναγνώστου, Ζακύνθου Γιώργος Στασινόπουλος, Βιάννου Παύλος Μπαριτάκης και Λέρου Τιμόθεος Κωττάκης. Μέσω τηλεδιάσκεψης συμμετείχαν οι δήμαρχοι Ρόδου Αλέξανδρος Κολιάδης και Αστυπάλαιας Νίκος Κομηνέας. Η κοινή παρουσία υπουργών, περιφερειαρχών, βουλευτών και δημάρχων υπογράμμισε τον πολυεπίπεδο χαρακτήρα της προσπάθειας για ένα πρόβλημα που απασχολεί χρόνια τις νησιωτικές κοινότητες.
Μιλώντας μετά την υπογραφή, ο Παπασταύρου τόνισε ότι η σημερινή κίνηση «εντάσσεται σε μια συνολική πολιτική για την υπεύθυνη διαχείριση των υδάτινων πόρων, με σχέδιο, συνεργασία και έμφαση στις περιοχές που αντιμετωπίζουν τις μεγαλύτερες πιέσεις». Σε αυτό το πλαίσιο, τα έργα αυτά αποτελούν συνέχεια μιας ευρύτερης στρατηγικής που το ΥΠΕΝ υλοποιεί για την ενίσχυση της υδατικής επάρκειας σε ολόκληρη τη νησιωτική Ελλάδα, με ιδιαίτερη έμφαση στα νησιά που πλήττονται περισσότερο από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και της αυξανόμενης τουριστικής ζήτησης.




