Καύσωνας στη Γερμανία: 1 στα 3 νοσοκομεία έχει κλιματισμό
Διεθνή

Καύσωνας στη Γερμανία: 1 στα 3 νοσοκομεία έχει κλιματισμό

28 Ιουνίου 2026|3 λεπτά ανάγνωση

Η Γερμανία βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα ισχυρό κύμα καύσωνα που δοκιμάζει τόσο τους κατοίκους όσο και το σύστημα υγείας της χώρας. Σήμερα, 28 Ιουνίου 2026, η Ομοσπονδιακή Μετεωρολογική Υπηρεσία (DWD) κατέγραψε θερμοκρασίες κοντά στους 40 βαθμούς Κελσίου σε ολόκληρη σχεδόν τη χώρα. Ιδιαίτερα ανησυχητική είναι η κατάσταση στα νοσοκομεία, τα οποία δεν είναι επαρκώς εξοπλισμένα για να αντιμετωπίσουν τις ακραίες θερμοκρασίες. Ο μεγαλύτερος ιατρικός σύλλογος της Γερμανίας έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου, αποκαλύπτοντας ότι μόλις ένα στα τρία νοσοκομεία διαθέτει κλιματισμό στους θαλάμους νοσηλείας.

Διαβάστε επίσης: Τα γερμανικά νοσοκομεία χωρίς κλιματισμό: η έκκληση για πάγο

Τα νοσοκομεία αδύναμα απέναντι στον καύσωνα Γερμανίας

Ο καύσωνας που πλήττει τη Γερμανία έφερε στο φως μια σοβαρή αδυναμία των νοσοκομειακών υποδομών: μόλις το ένα στα τρία νοσοκομεία της χώρας διαθέτει κλιματισμό στους θαλάμους νοσηλείας. Τα υπόλοιπα δύο τρίτα αφήνουν τους ασθενείς αντιμέτωπους με τις υψηλές θερμοκρασίες, χωρίς κατάλληλη ψύξη ή δροσιά. Υπάρχουν ωστόσο εξαιρέσεις: ο κλιματισμός λειτουργεί κανονικά σε χώρους όπου κρίνεται απαραίτητος για τεχνικούς λόγους, όπως τα χειρουργεία και το τμήμα Ακτινολογίας. Επίσης, η πλειονότητα των μονάδων εντατικής θεραπείας έχει πλέον εξοπλιστεί με κλιματιστικά. Όμως οι πτέρυγες απλής νοσηλείας, όπου βρίσκεται η μεγάλη πλειονότητα των ασθενών, παραμένουν χωρίς ψύξη. Ο κλιματισμός σε αυτές τις πτέρυγες αποτελεί «εξαίρεση και όχι κανόνα», σύμφωνα με τον ιατρικό σύλλογο.

Παράλληλα, η χρήση ανεμιστήρων στους θαλάμους νοσηλείας δεν αποτελεί τόσο απλή λύση όσο φαίνεται εκ πρώτης όψεως. Οι ανεμιστήρες μπορούν να διασκορπίζουν ιούς σε κοινόχρηστους χώρους, δημιουργώντας σοβαρά ζητήματα υγιεινής που δεν μπορούν να αγνοηθούν σε νοσοκομειακό περιβάλλον. Για αυτόν τον λόγο, η χρήση τους στους θαλάμους ασθενών αντιμετωπίζεται με επιφύλαξη. Σε χαμηλότερες θερμοκρασίες, ανεμιστήρες χρησιμοποιούνται ήδη σε ορισμένους νοσοκομειακούς χώρους, αλλά μόνο εκεί όπου δεν υπάρχει ανησυχία για μετάδοση παθογόνων — για παράδειγμα, στις αίθουσες αναμονής. Ουσιαστικά, ο ανεμιστήρας δεν μπορεί να υποκαταστήσει τον κλιματισμό, ειδικά σε συνθήκες ακραίας ζέστης.

Αντιδράσεις: Η πρόεδρος του ιατρικού συλλόγου μιλά για κίνδυνο

Η Σουζάνε Γιόνα, πρόεδρος του μεγαλύτερου ιατρικού συλλόγου της Γερμανίας, μίλησε στο κανάλι ZDF και τόνισε το μέγεθος του προβλήματος. «Προφανώς αυτή η κατάσταση είναι δυσάρεστη για τους εργαζόμενους στα νοσοκομεία, αλλά είναι ακόμη πιο δυσάρεστη για τους ίδιους τους ασθενείς», δήλωσε χαρακτηριστικά. Η Γιόνα επεσήμανε επίσης ότι οι συνθήκες καύσωνα μπορούν «να προκαλέσουν κινδύνους για τον ασθενή». Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι η ίαση μιας πληγής καθυστερεί όταν επικρατούν υψηλές θερμοκρασίες, γεγονός που επιβαρύνει άμεσα την πορεία ανάρρωσης των νοσηλευόμενων.

Μπροστά στην έλλειψη κλιματισμού, πολλά νοσοκομεία έχουν καταφύγει σε μια πρακτική αλλά πρόχειρη λύση: ζητούν από τους συγγενείς των ασθενών να φέρνουν παγοκύστες από το σπίτι. Η Σουζάνε Γιόνα παραδέχθηκε ότι οι παγοκύστες «ασφαλώς προσφέρουν προσωρινή ανακούφιση», χωρίς ωστόσο να αντιμετωπίζουν το βαθύτερο πρόβλημα. Σε ό,τι αφορά τους ανεμιστήρες, η ίδια ήταν κατηγορηματική: σε θερμοκρασίες άνω των 39 βαθμών Κελσίου δεν έχει νόημα η χρήση τους. «Η ροή του αέρα δεν βοηθάει, αλλά απλώς μεταφέρει τη ζέστη στον ανθρώπινο οργανισμό», εξήγησε. Το αποτέλεσμα είναι ότι τα γερμανικά νοσοκομεία βρίσκονται αντιμέτωπα με μια σύνθετη πρόκληση: ούτε ο κλιματισμός, ούτε οι ανεμιστήρες αποτελούν εύκολη λύση για τους περισσότερους θαλάμους νοσηλείας, αφήνοντας ασθενείς και προσωπικό να αντιμετωπίζουν μόνοι τους τον καύσωνα.

Σχετικά άρθρα