Τα γερμανικά νοσοκομεία χωρίς κλιματισμό: η έκκληση για πάγο
Κοινωνία

Τα γερμανικά νοσοκομεία χωρίς κλιματισμό: η έκκληση για πάγο

28 Ιουνίου 2026|3 λεπτά ανάγνωση

Τα γερμανικά νοσοκομεία βρίσκονται απροετοίμαστα μπροστά στον καύσωνα που πλήττει τη χώρα, καθώς μόλις ένα στα τρία διαθέτει κλιματισμό στους θαλάμους νοσηλείας. Η κατάσταση αυτή επανήλθε στο προσκήνιο τις τελευταίες ημέρες, όταν οι θερμοκρασίες στη Γερμανία έφτασαν ή ξεπέρασαν τους 41 βαθμούς Κελσίου. Ο Marburger Bund, ο μεγαλύτερος ιατρικός σύλλογος της χώρας, χτυπά καμπανάκι κινδύνου και ζητά άμεσες επενδύσεις. Η απελπιστική κατάσταση φτάνει στο σημείο όπου οι ασθενείς καλούνται να φέρνουν οι ίδιοι παγοκύστες από το σπίτι τους.

Τι γίνεται στα γερμανικά νοσοκομεία

Η Σουζάνε Γιόνα, πρόεδρος του Marburger Bund, αποκάλυψε σε δηλώσεις της στο ZDF ότι μόλις ένα στα τρία γερμανικά νοσοκομεία διαθέτει κλιματισμό στους θαλάμους νοσηλείας. Η κατάσταση αυτή δεν είναι νέα, ωστόσο η πρόσφατη έξαρση του καύσωνα την ανέδειξε εκ νέου με τον πλέον δραματικό τρόπο. «Προφανώς αυτή η κατάσταση είναι δυσάρεστη για τους εργαζόμενους στα νοσοκομεία, αλλά είναι ακόμη πιο δυσάρεστη για τους ίδιους τους ασθενείς», τόνισε η ίδια. Η έλλειψη κλιματισμού δεν αφορά όλους τους χώρους: τα χειρουργεία, το τμήμα Ακτινολογίας και οι μονάδες εντατικής θεραπείας λειτουργούν με κανονικό κλιματισμό, καθώς αυτός θεωρείται τεχνικά απαραίτητος. Στις πτέρυγες απλής νοσηλείας, όμως, ο κλιματισμός παραμένει η εξαίρεση και όχι ο κανόνας.

Οι συνέπειες δεν περιορίζονται στη δυσφορία και στην ταλαιπωρία. Η Σουζάνε Γιόνα προειδοποιεί ότι οι υψηλές θερμοκρασίες μπορούν να δημιουργήσουν πραγματικούς κινδύνους για τους νοσηλευόμενους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα που αναφέρει είναι η επιβράδυνση επούλωσης τραυμάτων σε συνθήκες ακραίας ζέστης. Στην έλλειψη άλλης λύσης, το νοσηλευτικό προσωπικό απευθύνεται στους οικείους των ασθενών με μια έκκληση που εκπλήσσει: να φέρνουν παγοκύστες από το σπίτι τους. Πρόκειται για μια πρόχειρη λύση που προσφέρει μόνο προσωρινή ανακούφιση, αλλά αποδεικνύει το βάθος του προβλήματος.

Η επιλογή του ανεμιστήρα, που μπορεί να φαίνεται αυτονόητη, αποδεικνύεται πολύπλοκη υπόθεση στο νοσοκομειακό περιβάλλον. Η Σουζάνε Γιόνα επισημαίνει ότι σε θερμοκρασίες άνω των 39 βαθμών Κελσίου, ο ανεμιστήρας δεν παρέχει ουσιαστική ανακούφιση — απλώς κυκλοφορεί θερμό αέρα χωρίς να δροσίζει. Επιπλέον, υπάρχει ανησυχία για «προβλήματα υγιεινής», καθώς ένας ανεμιστήρας μπορεί να διασκορπίζει ιούς σε κοινόχρηστους χώρους. Για τον λόγο αυτό, οι ανεμιστήρες χρησιμοποιούνται στα νοσοκομεία μόνο σε αίθουσες αναμονής, όπου το ζήτημα της υγιεινής είναι λιγότερο κρίσιμο. Σε χαμηλότερες θερμοκρασίες η χρήση τους θεωρείται αποδεκτή, αλλά πάντα με αυστηρές προϋποθέσεις.

Αντιδράσεις και το χρόνιο πρόβλημα των επενδύσεων

Ήδη την περασμένη εβδομάδα, ο Γκέραλντ Γκας, πρόεδρος της Γερμανικής Ένωσης Νοσοκομείων (DKG), είχε εκφράσει δημόσια τις ανησυχίες του για τις επιπτώσεις του καύσωνα τόσο στους ασθενείς όσο και στο νοσηλευτικό προσωπικό. Ο Γκας εντόπισε το πρόβλημα στην απροθυμία των ομοσπονδιακών κρατιδίων να προχωρήσουν στις αναγκαίες επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό των νοσοκομειακών υποδομών. Αποτέλεσμα αυτής της αδράνειας είναι οι κλινικές να καταφεύγουν σε πρόχειρες λύσεις. «Οι κλινικές αυτοσχεδιάζουν με συστήματα σκίασης, με ανεμιστήρες και με παγοκύστες», δήλωσε ο ίδιος, αναδεικνύοντας ξεκάθαρα το χάσμα μεταξύ αναγκών και διαθέσιμων πόρων.

Το πρόβλημα του κλιματισμού στα γερμανικά νοσοκομεία αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου ζητήματος υποχρηματοδότησης των υποδομών υγείας. Η ευθύνη για τις επενδύσεις αυτές βαρύνει τα ομοσπονδιακά κρατίδια, τα οποία αποφεύγουν να δεσμεύσουν τους αναγκαίους πόρους. Παράλληλα, η Σουζάνε Γιόνα τονίζει ότι η κατάσταση επιβαρύνει εξίσου το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό που εργάζεται ώρες μέσα στη ζέστη. Η εκτόξευση των θερμοκρασιών σε επίπεδα-ρεκόρ αυτό το καλοκαίρι λειτουργεί ως έντονος συναγερμός, αναδεικνύοντας μια χρόνια αδυναμία της γερμανικής νοσοκομειακής υποδομής που παρέμενε στο περιθώριο της δημόσιας συζήτησης.

Σχετικά άρθρα