Ο Αδριανός Γολέμης, ο πρώτος Έλληνας αστροναύτης που θα σταλεί στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, βρέθηκε χθες Πέμπτη 25 Ιουνίου στο Μέγαρο Μαξίμου, όπου τον υποδέχθηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Η σύσκεψη στρέφηκε γύρω από τον σχεδιασμό της ιστορικής αποστολής, έπειτα από την επίσημη έναρξη της εκπαίδευσής του στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (ESA). Η εκτόξευση αναμένεται εντός της επόμενης διετίας, με την αποστολή να διαρκεί έως τρεις εβδομάδες. Αργότερα την ίδια μέρα, ο Μητσοτάκης συμμετείχε σε δημόσια εκδήλωση με τον Γολέμη, δηλώνοντας κατηγορηματικά ότι «ο Αδριανός τα επόμενα δύο χρόνια θα είναι στο διάστημα».
Τι συζητήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου
Η σύσκεψη υπό την προεδρία του Κυριάκου Μητσοτάκη επικεντρώθηκε στα οφέλη που θα αποκομίσει η ελληνική επιστημονική κοινότητα από την πρώτη εκπροσώπηση της Ελλάδας στο πλήρωμα του ΔΔΣ. Ο Αδριανός Γολέμης, ιατρός διαστημικών αποστολών και εκπαιδευόμενος αστροναύτης της ESA, θα εκτελέσει πειράματα και τεχνολογικές επιδείξεις που έχουν προταθεί από δεκάδες ελληνικές ερευνητικές ομάδες, φορείς και πανεπιστήμια. Ελληνικές εταιρείες θα αποκτήσουν την ευκαιρία να παρουσιάσουν καινοτόμες λύσεις σε πραγματικές συνθήκες διαστήματος, ενώ τα δεδομένα που θα συλλεγούν θα αξιοποιηθούν για εφαρμογές και περαιτέρω έρευνα. Η αποστολή εντάσσεται στη νέα Εθνική Στρατηγική Διαστήματος με ορίζοντα το 2035, για την υλοποίηση της οποίας έχουν εξασφαλιστεί 350 εκατομμύρια ευρώ για τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης Δημήτρης Παπαστεργίου, ο Γενικός Γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων Κωνσταντίνος Καράντζαλος και ο ίδιος ο Αδριανός Γολέμης. Ο πρωθυπουργός ανέδειξε επίσης τη σημασία της διαστημικής τεχνολογίας για τη θαλάσσια επιτήρηση, τονίζοντας ότι «πλέον μπορούμε να ξέρουμε ακριβώς τι κινείται στις θάλασσές μας». Συζητήθηκε ακόμη η δυνατότητα ακριβούς παρακολούθησης από τροχιά για φυσικές καταστροφές και καλλιέργειες, αναδεικνύοντας τις πρακτικές εφαρμογές που μπορεί να έχει η επένδυση στο διάστημα για την καθημερινότητα των πολιτών.

Μητσοτάκης: «Κάτι σημαντικό γίνεται στην Ελλάδα»
Αργότερα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης συμμετείχε στην εκδήλωση «Greece in Orbit – Η Ελλάδα στο Διάστημα: Η Επόμενη Ημέρα» που διοργάνωσε το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος». Μιλώντας για μία κίνηση με «συμβολική και ουσιαστική αξία», ο πρωθυπουργός επεσήμανε ότι η Ελλάδα «έχει κάνει άλματα τα τελευταία χρόνια ως προς τη διαστημική πολιτική». Ανέφερε ότι πρόκειται για επένδυση σε συνεργασία με την ESA και εξέφρασε την προσδοκία να δημιουργηθεί ένα οικοσύστημα που θα επαναπατρίζει Έλληνες επιστήμονες. «Στον τομέα του διαστήματος κάτι σημαντικό γίνεται στην Ελλάδα», είπε χαρακτηριστικά.
Ο Μητσοτάκης αναφέρθηκε επίσης στη δυνατότητα η Ελλάδα να ξεπεράσει χώρες που δεν πέρασαν από τη δοκιμασία της οικονομικής κρίσης, κάνοντας ένα «μεγάλο άλμα» μπροστά. Ο τομέας του διαστήματος αναδύεται ως ένα από τα πεδία στα οποία η Ελλάδα φιλοδοξεί να καθιερωθεί διεθνώς, αξιοποιώντας τη συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος και τα 350 εκατ. ευρώ που έχουν εξασφαλιστεί για τα επόμενα τέσσερα χρόνια. Η αποστολή του Γολέμη στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό σηματοδοτεί την είσοδο της Ελλάδας στον κύκλο εκείνων των χωρών που διατηρούν ενεργή παρουσία στο διάστημα.
Τι ακολουθεί: Μαθητές, STEM και δορυφόροι
Πέρα από τους επιστημονικούς και τεχνολογικούς στόχους, η αποστολή του Αδριανού Γολέμη φιλοδοξεί να εμπνεύσει τη νέα γενιά. Κατά τη σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου εξετάστηκε η διοργάνωση μαθητικού διαγωνισμού για την κατασκευή δορυφόρου, καθώς και διαγωνισμών STEM σε επίπεδο σχολείων. Σχεδιάζεται επίσης η αποστολή ερωτήσεων από μαθητές προς τους αστροναύτες που υπηρετούν στον ΔΔΣ, δημιουργώντας έναν άμεσο δεσμό ανάμεσα στη σχολική τάξη και την τροχιά. Ο Μητσοτάκης ανέφερε ότι «πολλά νέα παιδιά θα εμπνευστούν και μπορεί να γίνουν οι αστροναύτες του μέλλοντος», υπογραμμίζοντας τη μακροπρόθεσμη διάσταση της προσπάθειας που ξεκίνησε με την εκπαίδευση του Γολέμη στην ESA.




