Καταδικαστική απόφαση για όλους τους κατηγορούμενους εξέδωσε το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών στη δίκη για το email gate αποδήμων, μια από τις πιο πολύκροτες υποθέσεις παραβίασης προσωπικών δεδομένων στην ελληνική πολιτική ιστορία. Το δικαστήριο επέβαλε ποινές φυλάκισης από 8 έως 20 μήνες, με αναστολή, και στους τέσσερις που κάθισαν στο εδώλιο. Η υπόθεση αφορούσε την παράνομη διαρροή των email 25.500 αποδήμων Ελλήνων που είχαν εγγραφεί για να ψηφίσουν στις βουλευτικές εκλογές του 2023. Η διαρροή αυτή αποκαλύφθηκε κατά την προεκλογική περίοδο των ευρωεκλογών του 2024.
Διαβάστε επίσης: Ένοχοι οι τέσσερις για το email gate των αποδήμων
Τι αποφάσισε το δικαστήριο για το email gate
Ο δικαστικός χαρακτηρισμός δεν ήταν ενιαίος για όλους τους κατηγορούμενους. Η πρώην ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, Άννα Μισέλ Ασημακοπούλου, και ο πρώην γενικός γραμματέας του Υπουργείου Εσωτερικών, Μιχάλης Σταυριανουδάκης, κρίθηκαν ένοχοι για δύο διακριτά αδικήματα: παραβίαση υπηρεσιακού απορρήτου και παράβαση του νόμου περί προσωπικών δεδομένων. Οι άλλοι δύο κατηγορούμενοι απαλλάχθηκαν μεν από την κατηγορία του υπηρεσιακού απορρήτου, αλλά κρίθηκαν και αυτοί ένοχοι για παράβαση του νόμου περί προσωπικών δεδομένων. Έτσι, σύνολο τεσσάρων κατηγορουμένων αντιμετωπίζει ποινές φυλάκισης, έστω και ανασταλτικές, για τις πράξεις τους.
Τα email που διέρρευσαν ανήκαν σε 25.500 απόδημους Έλληνες, οι οποίοι είχαν εγγραφεί στα μητρώα ψηφοφόρων για τις βουλευτικές εκλογές του 2023. Η παράνομη αξιοποίηση των στοιχείων αυτών κατά την προεκλογική περίοδο της ευρωεκλογικής αναμέτρησης του 2024 ήταν αυτή που ανέδειξε το σκάνδαλο. Το δικαστήριο έκρινε ότι η πράξη συνιστούσε σαφή παραβίαση της νομοθεσίας για την προστασία προσωπικών δεδομένων, με τις ποινές να ποικίλλουν ανάλογα με τον ρόλο του κάθε κατηγορούμενου. Η υπόθεση χαρακτηρίστηκε από τους συνηγόρους των παθόντων ως «πρωτοφανής για τα δεδομένα της ελληνικής κοινωνίας».
Αντιδράσεις δικηγόρων και πυρά κατά υπουργών
Αμέσως μετά την ανακοίνωση της απόφασης, ο δικηγόρος των αποδήμων Βασίλης Σωτηρόπουλος εξέφρασε πλήρη ικανοποίηση. «Σήμερα είναι μια καλή μέρα για το κράτος δικαίου στην Ελλάδα», δήλωσε χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι «η δικαιοσύνη δεν ενέδωσε σε διάφορες πιέσεις» που, κατά τα λεγόμενά του, αναπτύχθηκαν κατά το διάστημα από την εισαγγελική πρόταση έως την έκδοση της απόφασης. Ο Σωτηρόπουλος υπογράμμισε επίσης ότι η οργή των αποδήμων παραμένει μεγάλη ακόμα και σήμερα, καθώς το σκάνδαλο έπληξε χιλιάδες πολίτες που απλώς είχαν εγγραφεί για να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα. Ο ίδιος δήλωσε αισιόδοξος για την πορεία της υπόθεσης, παρά το γεγονός ότι αναμένεται η άσκηση έφεσης από τους καταδικασθέντες.
Συνάδελφος του Σωτηρόπουλου στράφηκε με έντονο τρόπο κατά πολιτικών προσώπων που σχολίασαν δημοσίως την εισαγγελική πρόταση πριν εκδοθεί η δικαστική απόφαση. Συγκεκριμένα, στηλίτευσε τη στάση του υπουργού Άδωνι Γεωργιάδη και του κυβερνητικού εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη, χαρακτηρίζοντας «ανεπίτρεπτο θεσμικά, εν αναμονή δικαστικής απόφασης, να γίνεται σχολιασμός εισαγγελικής πρότασης». Οι συνήγοροι των παθόντων θεώρησαν ότι οι δημόσιες παρεμβάσεις αυτές αποτελούσαν ανεπίτρεπτη επέμβαση στο δικαστικό έργο. Η κριτική αναδεικνύει τη σφοδρή πολιτική αντιπαράθεση που συνόδευσε την υπόθεση του email gate αποδήμων από την πρώτη στιγμή της αποκάλυψής της.
Τι ακολουθεί: έφεση και αποζημιώσεις αποδήμων
Η καταδικαστική απόφαση του πρώτου βαθμού δεν θέτει τέλος στην υπόθεση. Ο δικηγόρος Σωτηρόπουλος ξεκαθάρισε ότι ο αγώνας «δεν τελείωσε» και αναμένεται η άσκηση έφεσης, οπότε η υπόθεση θα επανεξεταστεί στον δεύτερο βαθμό δικαιοδοσίας. Παράλληλα, εκατοντάδες απόδημοι έχουν ήδη στραφεί στα διοικητικά δικαστήρια, προκειμένου να αποζημιωθούν για την ηθική βλάβη που υπέστησαν από το ελληνικό Δημόσιο. Οι συνήγοροί τους δηλώνουν αποφασισμένοι να συνεχίσουν σε κάθε δικαστική βαθμίδα, με το ηθικό να παραμένει υψηλό μετά τη σημερινή πρωτόδικη καταδίκη.




