Με τον σχηματισμό τεσσάρων ομάδων εργασίας ολοκληρώθηκαν το βράδυ της Δευτέρας 22 Ιουνίου 2026 οι τεχνικές συνομιλίες στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων Ιράν ΗΠΑ, που διεξήχθησαν στην Ελβετία. Οι ομάδες αυτές θα εστιάσουν σε κρίσιμα ζητήματα, όπως το ιρανικό πυρηνικό πρόγραμμα και η άρση των αμερικανικών κυρώσεων. Η ανακοίνωση έγινε σήμερα, 23 Ιουνίου, από ιρανικό κρατικό μέσο ενημέρωσης, αναδεικνύοντας μια νέα φάση στη διπλωματική διαδικασία για τη μόνιμη λύση στη Μέση Ανατολή. Οι συνομιλίες αποτελούσαν συνέχεια εκείνων της Κυριακής 21 Ιουνίου, με τις δύο πλευρές να επιδεικνύουν εντατικούς διπλωματικούς ρυθμούς.
Διαβάστε επίσης: Οι συνομιλίες ΗΠΑ-Ιράν στην Ελβετία και η διάψευση Βανς
Τέσσερις ομάδες εργασίας για τις διαπραγματεύσεις Ιράν ΗΠΑ
Ο Ιρανός υφυπουργός Εξωτερικών Καζέμ Γαριμπαμπαντί, ειδικευμένος σε νομικές υποθέσεις, ανακοίνωσε στο πρακτορείο ειδήσεων IRNA ότι αποφασίστηκε η σύσταση τεσσάρων ομάδων εργασίας μετά την ολοκλήρωση των συνομιλιών. Η πρώτη ομάδα αφορά την άρση των κυρώσεων που έχουν επιβάλλει οι ΗΠΑ εις βάρος του Ιράν, ενώ η δεύτερη θα επικεντρωθεί στο πυρηνικό πρόγραμμα της Ισλαμικής Δημοκρατίας. Η τρίτη ομάδα ανέλαβε ζητήματα ανοικοδόμησης και οικονομικής ανάπτυξης του Ιράν, και η τέταρτη θα είναι υπεύθυνη για την επιτήρηση και εφαρμογή όσων συμφωνηθούν μεταξύ των δύο πλευρών. Η διάρθρωση αυτή αντικατοπτρίζει τους τέσσερις βασικούς άξονες που έχουν θέσει αμφότερες οι πλευρές ως κεντρική ατζέντα στη διαδικασία αποκατάστασης των σχέσεών τους.

Το διπλωματικό πλαίσιο είναι ιδιαίτερα σύνθετο. Στο επίκεντρο βρίσκεται η προσωρινή συμφωνία που υπεγράφη την περασμένη εβδομάδα μεταξύ Ουάσιγκτον και Τεχεράνης, η οποία προβλέπει περίοδο 60 ημερών διαπραγματεύσεων για κρίσιμα ζητήματα, με πιο επίμαχο το μέλλον του ιρανικού πυρηνικού προγράμματος. Οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους εκφράζουν ανησυχίες ότι το πρόγραμμα μπορεί να αποκτήσει στρατιωτική διάσταση — κάτι που η Τεχεράνη απορρίπτει κατηγορηματικά. Την ιρανική αντιπροσωπεία στις συνομιλίες ηγήθηκε ο πρόεδρος του ιρανικού Κοινοβουλίου Μοχαμάντ Μπαγκέρ Γκαλιμπάφ μαζί με τον υπουργό Εξωτερικών Αμπάς Αραγτσί. Η σύνθεση αυτή αντικατοπτρίζει τη βαρύτητα που αποδίδει η Τεχεράνη σε αυτή τη φάση των διαπραγματεύσεων.
Αισιοδοξία Βανς και κρίσιμος ρόλος των Στενών του Ορμούζ
Αισιόδοξος για τα αποτελέσματα εμφανίστηκε ο αντιπρόεδρος των ΗΠΑ Τζέι Ντι Βανς, δηλώνοντας ότι οι συνομιλίες στην Ελβετία δημιούργησαν «μια καλή βάση για μια επιτυχημένη τελική συμφωνία» που θα μπορούσε να οδηγήσει στον οριστικό τερματισμό του πολέμου. Ο Βανς ανέφερε πρόοδο σε αρκετά μέτωπα, μεταξύ των οποίων η δημιουργία μηχανισμών για την ασφαλή λειτουργία των Στενών του Ορμούζ, μιας από τις κρισιμότερες θαλάσσιες οδούς για τη μεταφορά ενέργειας παγκοσμίως. Ανέφερε επίσης πρόοδο στη διαχείριση της έντασης μεταξύ Ισραήλ και Χεζμπολάχ στον νότιο Λίβανο. Τα Στενά του Ορμούζ είχαν ουσιαστικά κλείσει μετά τις αμερικανικές και ισραηλινές επιθέσεις στα τέλη Φεβρουαρίου, προκαλώντας σημαντική άνοδο στις διεθνείς τιμές των καυσίμων.

Ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, παρότι απουσίαζε από τις συνομιλίες, παρενέβη επανειλημμένα από την Ουάσιγκτον, τονίζοντας ότι η επαναλειτουργία των Στενών του Ορμούζ θα μπορούσε να αυξήσει σημαντικά την παγκόσμια προσφορά πετρελαίου. «Όσο μας σέβονται, δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα», δήλωσε από το Οβάλ Γραφείο, αποφεύγοντας, όπως είπε, να χρησιμοποιήσει τη λέξη «φόβος». Σε οικονομικό επίπεδο, το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε άδεια διάρκειας 60 ημερών που αναστέλλει ορισμένες κυρώσεις στο ιρανικό πετρέλαιο, επιτρέποντας ακόμη και εισαγωγές ιρανικού πετρελαίου στις ΗΠΑ, κάτι που δεν είχε συμβεί σε σημαντική κλίμακα από τη δεκαετία του 1990. Παρά την προσωρινή συμφωνία για επαναλειτουργία των Στενών, το πέρασμα εξακολουθεί να θεωρείται επικίνδυνο λόγω ναρκών, με τα πλοία να χρησιμοποιούν εναλλακτικές διαδρομές μέσω ιρανικών και ομανικών χωρικών υδάτων.
Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων Kpler, μόλις 71 δεξαμενόπλοια διέσχισαν τα Στενά το Σαββατοκύριακο, ενώ πριν από τον πόλεμο ο ημερήσιος αριθμός κυμαινόταν μεταξύ 100 και 130 πλοίων. Ο Γκαλιμπάφ δήλωσε ότι το Ιράν θα συνεχίσει να διαχειρίζεται τα Στενά σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, εκφράζοντας ελπίδες ότι η πλήρης επαναλειτουργία τους θα συμβάλει στην ανάκαμψη της περιφερειακής και παγκόσμιας οικονομίας. Ο Γκαλιμπάφ και ο υπουργός Αραγτσί μετέβησαν επίσης στο Ομάν, όπου συναντήθηκαν με τον υπουργό Εξωτερικών Μπαντρ αλ Μπουσαΐντι για τις ειρηνευτικές προσπάθειες και την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας. Η επίσκεψη αυτή ανέδειξε τον ρόλο του Ομάν ως βασικού διπλωματικού κόμβου στις διαπραγματεύσεις Ιράν ΗΠΑ.

Τι ακολουθεί στη διπλωματική διαδικασία
Οι τέσσερις ομάδες εργασίας που συστάθηκαν θα εργαστούν εντός της περιόδου 60 ημερών που ορίζει η προσωρινή συμφωνία, με πιεστικό χρονοδιάγραμμα. Τα ζητήματα που έχουν ανατεθεί — πυρηνικό πρόγραμμα, κυρώσεις, ανοικοδόμηση, επιτήρηση — συνιστούν τους πυλώνες οποιασδήποτε μελλοντικής συνολικής συμφωνίας μεταξύ των δύο χωρών. Η πλήρης επαναλειτουργία των Στενών του Ορμούζ παραμένει ένας από τους κεντρικούς στόχους, δεδομένων των επιπτώσεων στις παγκόσμιες αγορές ενέργειας. Η διπλωματική δυναμική των τελευταίων ημερών, με εντατικές συνομιλίες από την Κυριακή 21 έως τη Δευτέρα 22 Ιουνίου, δείχνει ότι αμφότερες οι πλευρές επιθυμούν να προχωρήσουν με γρήγορους ρυθμούς προς μια βιώσιμη και μόνιμη λύση.




