Ηχηρές αποχωρήσεις σε συνδυασμό με εκατέρωθεν καταγγελίες σημάδεψαν την ημέρα που το κίνημα «Ελπίδα για τη Δημοκρατία» της Μαρίας Καρυστιανού ανακοίνωσε την έναρξη εγγραφών και ανάρτησε την επίσημη ιστοσελίδα του. Ο Βασίλης Κοκοτσάκης, ο πραγματογνώμονας της υπόθεσης των Τεμπών που αποτελούσε βασικό πυλώνα του νεοσύστατου κινήματος, δημοσιοποίησε επιστολή αποχώρησης χωρίς προηγούμενη ενημέρωση ή συζήτηση. Μαζί του αποχώρησε και ο πτέραρχος ε.α. Αθανάσιος Παπανικολάου, καθιστώντας την κρίση ακόμα πιο ηχηρή για το μόλις έναν μήνα ζωής κίνημα.
Τι έγινε: Αποχωρήσεις την ημέρα έναρξης εγγραφών
Ο Βασίλης Κοκοτσάκης δεν ήταν ένα τυχαίο στέλεχος του κινήματος. Ήταν ο οργανωτικός «εγκέφαλος» της «Ελπίδας για τη Δημοκρατία», αυτός που είχε αναλάβει το δύσκολο έργο της δημιουργίας των οργανώσεων βάσης και μέλος του πλέον στενού πυρήνα της Μαρίας Καρυστιανού. Η αποχώρησή του, επομένως, ισοδυναμούσε με ένα ισχυρό πλήγμα για ένα κίνημα που μετρά ελάχιστες εβδομάδες ζωής. Η επιστολή του δημοσιοποιήθηκε — σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά — αποσταλμένη το βράδυ, και ανακοινώθηκε δημόσια την ίδια ακριβώς ημέρα που αναρτήθηκε η επίσημη ιστοσελίδα και ξεκίνησαν οι εγγραφές νέων μελών.

Ο Κοκοτσάκης διατύπωσε αιχμές σχετικά με την απουσία δημοκρατικών διαδικασιών εντός του κινήματος, ασκώντας κριτική για συγκεντρωτικές τάσεις. Παράλληλα, αποχώρησε και ο πτέραρχος ε.α. Αθανάσιος Παπανικολάου, διευρύνοντας τις αποχωρήσεις σε επίπεδο ιδρυτικών στελεχών. Στελέχη του κινήματος χαρακτήρισαν τις αποχωρήσεις «βόμβες ικανές να γκρεμίσουν τα θεμέλια ενός κινήματος που τώρα δημιουργείται». Η σύμπτωση της χρονικής στιγμής — ακριβώς τη μέρα που το κίνημα άνοιγε τις πόρτες του στο ευρύ κοινό — ανέβασε στα ύψη τον εσωτερικό κλυδωνισμό.
Αντιδράσεις: Σκληρή απάντηση και κατευνασμός
Η Μαρία Καρυστιανού απάντησε σε δύο φάσεις. Στην πρώτη, πιο σκληρή ανακοίνωσή της, υπαινίχθηκε — χωρίς να κατονομάσει τον Κοκοτσάκη — ότι η αποχώρησή του εξυπηρετεί εξωτερικά συμφέροντα που επιδιώκουν τη διάσπαση του κινήματος. «Στη σκοτεινή αυτή δράση εναντίον μας οι απειλούμενοι από την ύπαρξή μας επιστρατεύουν όλα τα μέσα και όλους τους πρόθυμους. Ακολουθώντας τη γνωστή συνταγή: διαίρει και βασίλευε», έγραψε χαρακτηριστικά. Η φρασεολογία αυτή αποτέλεσε κατ’ ουσίαν κατηγορία χειραγώγησης και ανέβασε περαιτέρω τους τόνους.

Σε δεύτερο χρόνο, η Καρυστιανού επέλεξε πιο κατευναστικό τόνο, επιχειρώντας να αποδομήσει τις καταγγελίες επί της ουσίας. Υπογράμμισε ότι το κίνημα αριθμεί «μόλις έναν μήνα ζωής» και ότι τα όργανά του δεν έχουν ακόμα συγκροτηθεί, καθώς θα προκύψουν αποκλειστικά από τους πολίτες. Απέρριψε κατηγορηματικά τις αιτιάσεις για συγκεντρωτισμό, χαρακτηρίζοντάς τες «γενικές, ξεκάθαρα πρόωρες και άδικες, χωρίς ένα συγκεκριμένο γεγονός να τις στηρίζει». Τόνισε ταυτόχρονα ότι η αποχώρηση έγινε «χωρίς καμία προειδοποίηση, χωρίς καμία ενημέρωση, χωρίς καμία συζήτηση».
Στο κεντρικό επιχείρημά της, η Καρυστιανού επανέλαβε τη θέση ότι το κίνημα «δεν ανήκει σε αρχηγούς ή επιτροπές», αλλά σε εργαζόμενους, μητέρες, νέους ανθρώπους, συνταξιούχους — σε κάθε πολίτη που δεν θέλει να παραμείνει θεατής. Διαβεβαίωσε ότι το καταστατικό και τα όργανα θα προκύψουν «από αυτούς τους πολίτες, και μόνο από αυτούς, με τρόπο διαφανή και δημοκρατικό». Η τοποθέτησή της έκλεισε με πρόσκληση, σημειώνοντας ότι «οι πόρτες είναι ανοιχτές» και ευχόμενη στον Κοκοτσάκη καλή συνέχεια στις μελλοντικές επιδιώξεις του.
Τι ακολουθεί: Προσωρινό Συμβούλιο και Πρώτο Συνέδριο
Παρά την εσωτερική κρίση, η Μαρία Καρυστιανού ανακοίνωσε ότι οι εγγραφές πολιτών στην επίσημη ιστοσελίδα ξεκίνησαν και ότι τις επόμενες ημέρες προβλέπεται να οριστεί το προσωρινό Πολιτικό Συμβούλιο του κινήματος μαζί με τα λοιπά κεντρικά όργανά του. Αυτά τα όργανα θα αναλάβουν τη διεξαγωγή των δημοκρατικών διαδικασιών που θα ολοκληρωθούν με το Πρώτο Συνέδριο της «Ελπίδας για τη Δημοκρατία». Η πορεία του κινήματος τις επόμενες εβδομάδες θα αναδείξει αν η εσωτερική σύγκρουση λειτουργεί ως τροχοπέδη ή ως αφορμή σταθεροποίησης και επανεκκίνησης.




