Έντονη πολιτική αντιπαράθεση ξέσπασε μεταξύ ΝΔ και ΠΑΣΟΚ γύρω από τον νέο εκλογικό νόμο αυτοδιοίκησης, ο οποίος προβλέπει την κατάργηση του δεύτερου γύρου ψηφοφορίας στις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές. Σε συνεχείς ανταλλαγές δηλώσεων, η εκπρόσωπος τύπου της ΝΔ, Αλεξάνδρα Σδούκου, και ο εκπρόσωπος τύπου του ΠΑΣΟΚ, Κώστας Τσουκαλάς, αντιπαρατέθηκαν με αιχμηρές κατηγορίες τις τελευταίες ώρες. Το ΠΑΣΟΚ κατηγορεί την κυβέρνηση ότι επιδιώκει πλήρη έλεγχο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ενώ η ΝΔ υπερασπίζεται το νέο σύστημα ως εγγύηση ευρύτερης συμμετοχής των πολιτών στη δημοκρατική διαδικασία.
Τι προβλέπει ο νέος εκλογικός νόμος αυτοδιοίκησης
Η κυβέρνηση προωθεί ουσιαστικές αλλαγές στον Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης που αφορούν τον τρόπο ανάδειξης δημάρχων και περιφερειαρχών στις επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές. Το κεντρικό σημείο της μεταρρύθμισης είναι η κατάργηση της δεύτερης Κυριακής εκλογών — δηλαδή του δεύτερου γύρου — και η εισαγωγή ενός συστήματος συμπληρωματικής ψηφοφορίας στη θέση του. Η Αλεξάνδρα Σδούκου παρουσίασε το νέο σύστημα ως λύση που διασφαλίζει «τη μέγιστη δυνατή συμμετοχή των πολιτών» στην τελική απόφαση για το ποιος θα διοικεί τον δήμο ή την περιφέρεια. Παράλληλα, επισήμανε ότι ο δεύτερος γύρος επιβάρυνε ιδιαίτερα τους πολίτες της περιφέρειας, οι οποίοι επιθυμούσαν να ψηφίσουν στον τόπο καταγωγής τους, αντιμετωπίζοντας πρακτικές δυσκολίες στη διπλή μετακίνηση.

Ο εκπρόσωπος τύπου του ΠΑΣΟΚ, Κώστας Τσουκαλάς, απέρριψε κατηγορηματικά αυτή την ερμηνεία, χαρακτηρίζοντας τον νέο νόμο «κατάπτυστο». Ο Τσουκαλάς υποστήριξε ότι η κατάργηση του δεύτερου γύρου δεν εξυπηρετεί τον πολίτη, αλλά απλώς μειώνει τη δημοκρατική νομιμοποίηση των εκλεγμένων αυτοδιοικητικών αρχόντων, καθιστώντας τους ευάλωτους στον κεντρικό έλεγχο. Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του ΠΑΣΟΚ, η κυβέρνηση επιδιώκει να μετατρέψει την Τοπική Αυτοδιοίκηση από «φορέα αυτονομίας, ανάπτυξης και δημιουργίας» στο «μακρύ χέρι του μονοκομματικού κράτους που επιθυμεί να δημιουργήσει η Νέα Δημοκρατία». Ο Τσουκαλάς μάλιστα διερωτήθηκε γιατί καμία ευρωπαϊκή χώρα δεν εφαρμόζει αυτό το εκλογικό μοντέλο, αμφισβητώντας τη συμβατότητά του με τα κοινά ευρωπαϊκά δημοκρατικά πρότυπα.
Η αντιπαράθεση ξεκίνησε από τις αρχικές δηλώσεις της Σδούκου, η οποία είχε εκφράσει ανησυχία για την «ταλαιπωρία» που συνεπάγεται ο δεύτερος γύρος εκλογών. Ο Τσουκαλάς στράφηκε αμέσως εναντίον της εκπροσώπου της ΝΔ, υποστηρίζοντας ότι «η κυβέρνηση λέει ξεκάθαρα πως η Δημοκρατία είναι ταλαιπωρία» και προσπαθεί να την αποφύγει. Στην ανακοίνωσή του, ο εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ τόνισε ακόμη ότι «η Δημοκρατία δεν λειτουργεί με τις μαθηματικές πατέντες του Υπουργείου Εσωτερικών», υπογραμμίζοντας την κατηγορηματική αντίθεση του κόμματός του στο προτεινόμενο σύστημα.

Αντιδράσεις και πλαίσιο της πολιτικής σύγκρουσης
Η Αλεξάνδρα Σδούκου απάντησε με ειρωνικό σχόλιο για τις δημοσκοπικές επιδόσεις του ΠΑΣΟΚ, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «το γαρ πολύ της δημοσκοπικής θλίψεως γεννά παραφροσύνη». Στη συνέχεια, η εκπρόσωπος της ΝΔ κατηγόρησε τον Τσουκαλά ότι «κάνει πως δεν άκουσε» την πρόταση για σύστημα συμπληρωματικής ψηφοφορίας, που σχεδιάστηκε ακριβώς για να μεγιστοποιήσει τη συμμετοχή. Η Σδούκου απέρριψε τις κατηγορίες του ΠΑΣΟΚ και ισχυρίστηκε ότι ο Τσουκαλάς και το κόμμα του «δεν νοιάζονται για τη συμμετοχή των πολιτών, μόνο για το ποια παζάρια μπορεί να τους εξασφαλίσουν κάποιο δήμαρχο παραπάνω». Η δήλωση αυτή απέδιδε στο ΠΑΣΟΚ στενά κομματικά κίνητρα, αποσυνδέοντάς το από τον ισχυρισμό περί δημοκρατικής αρχής.
Ο Κώστας Τσουκαλάς επέστρεψε με νέα αντεπίθεση, χαρακτηρίζοντας τη στάση της Σδούκου ως συνειδητή άρνηση κατανόησης. «Η κυρία Σδούκου κάνει πως δεν κατάλαβε τι λέμε και τι λέει ο κόσμος», τόνισε ο εκπρόσωπος τύπου του ΠΑΣΟΚ. Ο Τσουκαλάς κατηγόρησε τη ΝΔ ότι επιδιώκει αυτοδιοικητικούς με «μικρή δημοκρατική νομιμοποίηση» ώστε να τους ελέγχει ευκολότερα, μετατρέποντας έτσι την αυτοδιοίκηση σε «ικέτη του στενού κρατικού μηχανισμού». Ανέφερε επίσης ότι η κυβέρνηση θέλει «να αλώσει κάθε πτυχή του δημοσίου χώρου, τοποθετώντας γαλάζια παιδιά», εννοώντας κομματικές τοποθετήσεις σε θέσεις τοπικής εξουσίας. Κατέληξε χαρακτηρίζοντας τη ΝΔ «την πιο παλαιοκομματική κυβέρνηση των τελευταίων πολλών ετών».
Η συγκεκριμένη αντιπαράθεση αποτυπώνει μια βαθύτερη διαφωνία για τη φύση και τον ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην Ελλάδα. Το ΠΑΣΟΚ υποστηρίζει ότι η αυτοδιοίκηση πρέπει να παραμείνει ανεξάρτητη από την κεντρική εξουσία, με εκλεγμένους άρχοντες που φέρουν ισχυρή δημοκρατική νομιμοποίηση μέσα από δύο γύρους εκλογών. Η ΝΔ, από την πλευρά της, θέτει ως προτεραιότητα τη διευκόλυνση της συμμετοχής των πολιτών, ιδίως εκείνων της περιφέρειας που αντιμετωπίζουν πρακτικές δυσκολίες. Το σύστημα συμπληρωματικής ψηφοφορίας που προτείνει η κυβέρνηση αποσκοπεί, σύμφωνα με την ίδια, στο να εξασφαλίσει αποτελεσματικότητα και ευρεία συμμετοχή σε μια μόνο Κυριακή.
Τι ακολουθεί
Ο Κώστας Τσουκαλάς δεσμεύτηκε ρητά ότι το ΠΑΣΟΚ, εφόσον αναλάβει τη διακυβέρνηση με τη στήριξη του λαού, «δεν θα επιτρέψει να εφαρμοστεί αυτός ο κατάπτυστος εκλογικός νόμος για την αυτοδιοίκηση». Η κατάργηση του νέου εκλογικού νόμου αυτοδιοίκησης αποτελεί πλέον επίσημη «δέσμευση» του κόμματος, σύμφωνα με τον εκπρόσωπό του. Η αντιπαράθεση μεταξύ ΝΔ και ΠΑΣΟΚ αναμένεται να συνεχιστεί στο πολιτικό προσκήνιο, καθώς οι αλλαγές στον εκλογικό νόμο αφορούν άμεσα την κατανομή εξουσίας στην Τοπική Αυτοδιοίκηση σε ολόκληρη τη χώρα. Η ΝΔ εμμένει στη θέση της ότι το νέο σύστημα αποτελεί ορθολογική βελτίωση υπέρ του πολίτη.




